Jakich formalności należny dopełnić, gdy zdecydowaliśmy się na wyjazd z Holandii? Czego musimy dopilnować, aby mieć pewność, że po kilku miesiącach od powrotu do Polski nie okaże się, że mamy niezapłacone kary w urzędzie holenderskim. Poniżej znajdziecie informacje,  czym powinniśmy się zająć przed powrotem do Polski.

- Wymelduj się z gminy holenderskiej, jeśli byłeś zameldowany. Podaj adres, pod jakim będziesz mieszkał w Polsce. Zajmie to kilka minut, a będziesz miał pewność, że jakakolwiek korespondencja skierowana do ciebie trafi na Twój adres w kraju.
- Jeśli pobierasz dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego, poinformuj urząd zasiłkowy (Belastingdienst toeslagen), że wyjeżdżasz i nie będziesz już opłacał składek na ubezpieczenie w Holandii. Wypełnij formularz „Zorgtoeslag Stopzetten Aanvragen”.
- Do Polski koniecznie zabierz ze sobą następujące dokumenty: nadanie numeru sofi/BSN, jaaropgaaf oraz wszystkie odcinki z wypłat (jeśli otrzymałeś je już od pracodawcy; jeśli nie, upewnij się, że pracodawca wyśle je po wystawieniu na odpowiedni adres w Polsce).
- Zamknij swoje holenderskie konto bankowe, jeśli nie będą już na nie wpływać żadne środki i uaktualnij nowy numer konta w urzędzie holenderskim (Belastingdienst).

Konsekwencje niedopełnienia powyższych czynności mogą okazać się przykre. Jeśli nie wymeldujesz się z gminy holenderskiej, nadal będziesz postrzegany w Holandii jako osoba, która powinna opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne. CVZ mając informacje, że nadal jesteś w Holandii, będzie wymagał, abyś miał ubezpieczenie w Holandii. Ponadto, nie zmieniając adresu w urzędzie nie otrzymasz żadnej korespondencji na rzeczywisty adres. Listy nadal będą wysyłane na twój holenderski adres i nie będziesz w stanie kontrolować swoich spraw w Holandii.

Bezpodstawne pobieranie dodatku do ubezpieczenia zdrowotnego również kończy się niemiło. Urząd holenderski nie wiedząc, o tym że wyjechałeś, będzie wypłacał ten dodatek, a po jakimś czasie przyśle ci kare do zapłaty wraz z odsetkami, które są dość wysokie. Otrzymanie wezwania do zapłaty 500 czy 700 euro jest bardzo nieprzyjemne, szczególnie jeśli jesteś w Polsce i zarabiasz w złotówkach!

Pozostawienie w Holandii dokumentów od pracodawcy może spowodować, że nie będziesz w stanie rozliczyć się z urzędem skarbowym. Pracodawca może, ale nie musi wystawiać jaaropgaafu drugi raz. Niektórzy przed ponownym wystawieniem tego dokumentu mogą kazać ci zapłacić za tę usługę nawet 25 euro.

Pozostawienie w Holandii otwartego konta bankowego konta bez możliwości posługiwania się kartą płatniczą czy dostępem internetowym w Polsce może powodować pewne komplikacje. Przykład: rozliczasz się z podatku za rok, w którym pracowałeś w Holandii i okazuje się, że przysługuje ci zwrot i urząd przesyła należne ci środki na konto, które ma zarejestrowane w swojej bazie. Jeśli konto będzie zamknięte, pieniądze cofną się do urzędu i przyślą ci formę do wypełnienia, na której wypiszesz im obecne dane do twojego konta. Jednak jeśli twoje konto nadal jest otwarte okaże się, ze aby skorzystać z pieniędzy za zwrot podatku, będziesz musiał jechać do Holandii. Możesz oczywiście nie zamykać konta i po prostu zmienić numer rachunku, jaki widnieje przy Twoich danych w urzędzie, ale musisz mieć pewność, że zostało ono zmienione, zanim złożysz deklaracje podatkową.

Bardzo ważne

Twoim obowiązkiem jest pilnowanie swoich spraw, nie oczekuj tego od pracodawcy. Jeśli chce pomóc lub mówi, że o nic nie musisz się martwić - to sytuacja doskonała. Ale dopilnujmy tego sami - przed wyjazdem sprawdźmy, czy wszystko jest uaktualnione w urzędzie i gminie. Bądźmy świadomi swoich obowiązków i konsekwencji związanych z ich niedopełnieniem.

Marta Danko
Euro-tax.pl